Erre a kérdésre nem lehet pontos választ adni, mégis, a cím nem clickbait: az alábbiakban részletesen kifejtem, hogy én mennyi pénzzel készülök fél éves utamra.

dsc_1013.JPG

Csapjunk is a közepébe. Feltételezem, téged is az érdekel elsősorban, hogy konkrétan mennyi pénzből lehet egy fél éves utat kihozni, úgyhogy íme:

Én minden költséget beleszámolva 3 millió forinttal kalkulálok fél éves utunkra, kettőnkre.

Ezt a keretet nem szeretnénk átlépni és ha minden a terveink szerint alakul és nem jön közbe semmi komoly probléma az út során, akkor ez úgy gondolom, tartható is lesz. (Azért vagyok ennyire magabiztos, mert e sorokat Japánból, utunk első – s egyben toronymagasan legdrágább állomásáról írom.)

Még az út előtt készített, Japánra fókuszáló költségkalkulációmat itt találod. Utunk részletes útitervét időpontokkal illetve úticéljainkkal pedig itt nézheted meg.

Az alábbiakban bemutatom, hogy az említett 3 millió forint milyen költségekből tevődik össze:

1. Még az út előtt kifizetett fix költségek: repülőjegyek és vízumok (*)

2. Az út során kifizetendő költségek: szállás, étkezés, tömegközlekedés, szórakozás, egyebek

*Megjegyzés: Szeretném megjegyezni, hogy „normál esetben” az utasbiztosítást is ide venném – ugyanis nem egy rossz ötlet utasbiztosítás kötése utazáskor. Viszont egy fél éves időtartamú úton ennek költségét mi túl magasnak találtuk (közel 600 euró – 200 ezer forint – lett volna fejenként ezen az oldalon, ami azt jelentette volna, hogy lényegesen le kellett volna csökkenteni utunk hosszát, hogy a költségekbe beleférjen. (Ezen a magyar oldalon pedig a legolcsóbb verzió 260 ezer forint lett volna fejenként.) Úgyhogy úgy döntöttünk, hogy inkább vigyázunk magunkra az út során: hozzá vagyunk már szokva Ázsiához, sőt, párom ázsiai.

1. Még az út előtt kifizetett fix költségek: repülőjegyek és vízumok

Kezdjük a vízumokkal:

Utunk során az alábbi országokat tervezzük meglátogatni, ebben a sorrendben: Japán, Tajvan (ország, vagy sem, az most lényegtelen), Indonézia, Kelet-Timor, (Indonézián és Malajzián keresztül) Mianmar, (Malajzián keresztül) India, Nepál, (Malajzián keresztül) Kambodzsa, s végül Vietnám, ahonnan haza, Magyarországra repülünk majd.

Magyar állampolgárok számára a fenti országok közül Mianmar, India, Nepál, Kambodzsa és Vietnám vízumköteles – Nepál kivételével mindegyik beszerezhető online (eVisa).

Ezek árai:

Mianmar – 50 USD

India – 50 USD

Nepál – 25 USD

Kambodzsa – 36 USD

Vietnám – 35 USD

Párom vietnámi állampolgár, neki japán, tajvani (de ez ingyenes), kelet-timori, indiai és nepáli vízumok beszerzésére van szüksége az utazáshoz.

Japán – 30 USD

Kelet-Timor – 30 USD

India – 50 USD

Nepál – 25 USD

Kettőnknek összesen tehát 331 amerikai dollárba,  tehát körülbelül 92 ezer forintba kerülnek a vízumok.

dsc_0722.JPG

Repülőjegyek:

Megjegyzés: ezeket Kínából, kínai jüanből vásároltuk, úgyhogy az egyszerűség kedvéért az árakat is az eredeti ár szerint tüntetem fel. A végösszeget majd átváltom forintba. Az alábbi repülőjegyek egy főre szólnak, kettőnkre meg kell duplázni az árat:

Hongkong – Oszaka (Japán): 593 jüan

Oszaka – Ishigaki: 619 jüan

Ishigaki – Naha: 427 jüan

Naha – Kaohsiung (Tajvan): 390 jüan

Taipei – Medan (Indonézia): 590 jüan

Bali – Dili (Kelet-Timor) – Bali (Indonézia): 1100 jüan

Bali – Kuala Lumpur (Malajzia): 273 jüan

Kuala Lumpur – Yangon (Mianmar) – Kuala Lumpur (Malajzia): 264 jüan

Kuala Lumpur – Chennai (India): 253 jüan

Chennai – Port Blair – Chennai: 950 jüan

Chennai – Goa: 240 jüan

Mumbai – Udaipur: 310 jüan

Megjegyzés: Indiából földi úton tervezünk átmenni Nepálba, nem repülve.

Kathmandu (Nepál) – Siem Reap (Kambodzsa): 1120 jüan

Megjegyzés: Kambodzsából földi úton tervezünk átmenni Vietnámba.

Hanoi (Vietnám) – Budapest: 2700 jüan

Megjegyzés: ahol volt, ott a bankkártyás fizetés díját belekalkuláltam az árba!

Összesen 9829 jüan, ami mai árfolyamon 403 ezer forint, egy főre. Két főre ez az összeg 806 ezer forint.

Tehát az út elején kifizetett fix költségeink összesen 898 ezer forintot tesznek ki. (Az egyszerűség kedvéért kerekítsünk 900 ezer forintra.)

(92 ezer forint (vízum) + 806 ezer forint (repülőjegyek))

Megjegyzés: Mi Kínából indultunk, ami természetesen olcsóbb kiindulópont egy ázsiai úthoz, mint Magyarország. Viszont azt is megjegyezném, hogy az Európa és Ázsia között közlekedő repülőjáratok általános retúr áraihoz képest én sokallom a 2700 yüanes (110 ezer forint!) hazaút árát. Ezzel csupán azt szeretném mondani, hogy otthonról egy korán megvett Ázsiába szóló retúrjeggyel nem feltétlenül sokkal nő a repülőjegyek összköltsége – a retúrjegyek általában arányaikban olcsóbbak, mint az egy útra szóló jegyek, legalábbis kontinenseken átívelő utazásnál. Flexibilitással 110 ezer forintért már lehet találni Ázsiába szóló retúrjegyet otthonról.

dsc_0998_1.JPG

2. Az út során kifizetendő költségek: szállás, étkezés, tömegközlekedés és szórakozás

     Az útra szánt 3 millió forintból 900 ezer forintot tehát kifizettünk már az út előtt (pontosabban, a vízumok árát még nem, de nyilván ki fogjuk) ami azt jelenti, hogy 2 millió 100 ezer forintunk (kb. 7600 amerikai dollár) marad az út során felmerülő költségek fedezésére, kettőnkre. (A biztonság kedvéért van nálunk egy extra bankkártya, némi pluszpénzzel, de ahhoz szeretnénk nem hozzányúlni.)

Pontosan mennyi napra kell, hogy ez a pénz elég legyen?

A hazaútra szóló repülőjegyet még nem vettük meg, így annak dátuma egyelőre kérdéses – szeretnénk karácsonyra hazaérni, december 20-21 körül. Július 10-i indulással tehát valamivel több, mint 160 nap áll rendelkezésünkre.

160 nappal és 2 millió 100 ezer forinttal számolva ez 13 125 forintos (kb. 47 dolláros) költségvetést jelent egy napra, kettőnkre.

Ezt Japánban, utunk első országában bőven túlléptük, viszont mivel toronymagasan Japán az út legdrágább országa, a túlköltekezést a későbbiekben úgy gondolom, hogy vissza tudjuk majd hozni, például Indiában biztosan.

Csak érdekességképpen megjegyezném, hogy a szállásfoglaló oldalakon az indiai Jaisalmer városában találtam egy teljesen korrektnek tűnő szobát 2200 forintért három (!) éjszakára, úgy, hogy a szállás értékelése kifogástalan. Hogy ne minősüljön reklámnak, a linket most nem osztanám meg, de ha valakit érdekel, akkor szívesen megosztom a részleteket akár kommentben. Indiáról elmondható, hogy a nevezetességek belépőjegyein kívül szinte mindent ki lehet hozni olcsón, így a pénztárcánk szempontjából is kifejezetten jól jön, hogy 40 napunk lesz az országban.

Természetesen sok drága programra nem igen lesz pénzünk, viszont néha néhány passzív napot beiktatva lesznek olyan napok, amikor többet fogunk tudni költeni a napi költségvetésnél. És az is igaz, hogy utazás közben sok pénz spórolható, ha minél több időt töltünk el egy adott helyen, így ugyanis értelemszerűen kevesebb pénzt költünk el tömegközlekedésre (amik néha még az olcsó országokban is drágák tudnak lenni), mintha gyakran úton lennénk.

dsc_0351.JPG

A meglátogatandó országokról megjegyezném, hogy Vietnám és Kambodzsa alighanem egész Délkelet-Ázsia legolcsóbb országai, de Indonéziában Szumátra és Jáva sem lesz szerintem drága. Japánban némileg túlléptük és Tajvan is alighanem feszegetni fogja a kereteket, de az út további része, különösen annak második fele azt hiszem egyensúlyba fogja hozni a költségeket.

Innentől kezdve minden csupán az igényeinken múlik és mi azon leszünk, hogy beleférjünk a keretekbe.

Hogy sikerül-e, az út végén kiderül! Be fogok róla számolni!

Ha kíváncsi vagy például, hogy adott helyeken milyen olcsó szállásokat néztem ki magunknak, írd meg kommentben és megosztom a részleteket!

Zárszóként még annyit megjegyeznék, hogy alapvetően három tényező határozza meg, hogy mennyi pénzre lesz szükséged egy hosszabb úton: Hová utazol, mennyire vagy flexibilis és milyenek az igényeid.

A „hová”-t illetően csak ajánlani tudom Ázsiát (ahogyan azt itt meg is tettem), a változatossága mellett pénztárcabarát jellege is e kontinens mellett szól.

A flexibilitást alighanem nem kell magyaráznom: repülőjegyeink lehettek volna sokkal drágábbak is, ha nem tudom őket indulás előtt hónapokkal megvenni.

Az igényekről: Olcsó szállás, helyi ételek, kevés drága program a kulcs ahhoz, hogy a költségvetést ne „szúrjuk el” már az út elején.

Utam alakulását a blog Facebook oldalán is követheted, ahol többek között videók formájában is megosztom élményeimet! 

50 Comments

  1. Sequoyah 2018.07.23. at 23:38

    Hat, a biztositas kihagyasa az egy igen draga a sporolasnak. Goyrsan el fog igy tunni a 3 milla, meg meg azon felul is 3, es johettek haza feltavon plusz adossagon.

    Komolyan 200e-en pattogtok egy 3 millios keretnel? Ennyibe meg Magyarorszagon sem kaptok sima TB-t fel evre…

    Na gyorsan vegyetek szepen rendes biztositast, mert ez a letezo legamatorebb, es legkoltsegesebb hiba amit el lehet kovetni egy utazasnal.

    Válasz
  2. W.L. 2018.07.24. at 00:21

    Ket fore az tobb mint 10%-kal megdobna a koltsegvetest. En is biztositas nelkul utazom sok-sok eve, es nem bantam meg. A biztositok ugye abbol elnek, hogy a statisztikak nekik kedveznek, joval nagyobb az esely, hogy nem lesz rajuk szukseg.
    Errol hadd dontson mar mindenki maga!

    Válasz
  3. czerka 2018.07.24. at 02:20

    @W.L.: az esetek 99,99%-ában nincs szüksége az utazónak biztosításra. Persze ez csak utólag derül ki.
    Olyan ez a biztosítás, mint a lottó, nem véletlenül kaszálnak a cégek mindkettőn.
    De ha bejön a mázli/pech faktor, akkor minden borul.

    Vietnami csajjal utazni azért is jó, mert kevéssel beérik és szükség esetén a macskát is megeszik 🙂
    És így szexpartnert se kell minden országban keresgélni, ami valakinek lehet, hogy szempont. Másoknak meg pont a változatosság lenne vonzó.

    Válasz
  4. Eastbay1 2018.07.24. at 02:44

    B+ mi augusztus végén megyünk haza 2 hétre “nyaralni” (a gyereknek az, nekem nem), de 3000 euró neccesen takarja be.
    Látatlanban lefogadom, hogy bőven nem lesz elég a 3 milla. Bár ismerek egy csávót, ő vagy 15 éve 30 ezerből megcsinált 2 hét Marokkót, mondjuk ő valamennyire beszél arabul is.

    Válasz
  5. Sequoyah 2018.07.24. at 03:30

    @W.L.: Persze, hogy abbol elnek. Te pedig abba mesz csodbe, hogy elobb vagy utobb veget er a szerencsed…

    Vannak a biztositottak, es vannak akik csodbe mentek. Egy modern vilagban elunk, ahol olcson megvasarolhatjuk a biztonsagunkat, ne legyel hulye, hasznald.

    Válasz
  6. czerka 2018.07.24. at 04:16

    @Eastbay1: Marokkóban simán meghív magához egy helyi arc, ha beszédbe elegyedsz vele, vagy egy helyi egyetemista körbevezet, mert akar angolt gyakorolni veled. Arab országokban simán megtörténhet, hogy lecsalják rólad a gatyát is, viszont az is megeshet, hogy egy család befogad és naponta megtöm kajával és körbevisznek minden ismerőshöz, rokonhoz bemutatni.

    Válasz
  7. desw 2018.07.24. at 07:38

    @Eastbay1:

    “Látatlanban lefogadom, hogy bőven nem lesz elég a 3 milla.”

    Bukod! Pár éve kb 1,1-1,2 millából voltam 6 hónapig Malájziában, ebből a repjegy volt oda-vissza ~180k.

    Hosszabb utakra arányaiban sokkal olcsóbb utazni (pl a repjegy ugyanannyi 6 hónapra és 2 hétre is, hotel helyett bérelsz apartmant, . . . ). Ne hasonlítsd ezt össze egy 2 hetes pöffeszkedős, gyereknek/asszonynak minden vackot megvevős nyaralással.

    Válasz
  8. sickbox360 2018.07.24. at 07:44

    Mi 2014-ben 2 hónapot voltunk Thaiföld-Kambodzsa-Vietnám-Laosz körben és kb 1.5 millió lett a vége. Mondjuk akkor 160 ezer/fő volt a repjegy Bangkokba. Mi itt kötöttünk ‘hátizsákos’ biztosítást, úgy emlékszem kb. 100EUR volt kettőnkre 2 hónapra: http://www.globelink.co.uk/

    Válasz
  9. aaaaaaaaaaaaaaaa 2018.07.24. at 07:59

    kiváncsi vagyok a végső elszámolásra. a biztosítás tényleg magánügy, de a célországok többsége nem a legfejlettebbek, el tudom képzelni, hogy a helyi doki egy 100$ossal megsegítve különb kezelést ad, mint egy átlagbeteg. persze komolyabb baj esetén (egyszerűbb műtét. pld. vakbél) már nem biztos, hogy pluszban lesz a budget.
    jó nyarat és várjuk a beszámolót!

    Válasz
  10. desw 2018.07.24. at 08:42

    Borisz!

    A vietnám vízummal kapcsolatban lenne kérdésem. Ha jól tudom, az e-visa csak 30 napig érvényes, én 6 hónapra megyek/mennék Vietnámba. A budapesti vietnám nagykövet semmi infót nem adott az online vízumokkal kapcsolatban. A hanoi magyar nagykövet asszony szerint csak ez a 30 napos e-visa van, amit online lehet megvenni.
    Az érdekes az, hogy a magyar Konzuli Szolgálat honlapjáról van linkelve egy weboldal, ahol elvileg tudnék venni 3 hónapos túrista vízumot (Visa On Arrival).

    konzuliszolgalat.kormany.hu/azsia?vietnam => http://www.onlinevisavietnam.org/

    Van erről vmi tapasztalatod?
    Köszi

    Válasz
  11. desw 2018.07.24. at 08:51

    @Meister: Ez jó ár! Nekem 6 hónapos útra dobot 37k-tól 90k-ig. Meddig él ez a linked a kedvezménnyel?

    Válasz
  12. desw 2018.07.24. at 08:58

    @desw: Európai uticél volt csak olcsó, Vietnám már 200k+ 🙁

    Válasz
  13. depe wolrd (törölt) 2018.07.24. at 09:09

    Egyeseknek a legnagyobb problémája, mennyiből utazik félévre… félévre simán hátra hagyja a mindennapi életét, a barátokat, a családot, a munkahelyet… az ilyennek nincsennek problémái. És gáz, ha ilyen esetben az utasbiztosításon spórol és sír….. nagyon gyorsan, akár az első állomáson is szopóágra lehet kerülni ennek hiányában és gyorsan össze lehet szedni több tíz ezer USD kórházi számlát, akát 1 hetes ellátás alatt is…

    Válasz
  14. m.t. 2018.07.24. at 09:12

    @aaaaaaaaaaaaaaaa:

    Ismerosom Fulop-szigeteken elkapott valami betegseget az ebolajarvany idejen, ami rendesen leteperte. Visszarepult Koreaba, ahol karantenba zartak, es HAZMAT oltozetben vizsgalgattak. Masnapra kiderult hogy semmi komoly, kapott gyogyszert aztan meggyogyult, de a szamla 150k volt. Volt biztositasa.

    (Mondjuk 200k-ert meg igy se eri meg biztositani)

    Válasz
  15. gery007 2018.07.24. at 09:31

    47usd/2fő/nap?? Jó kis út lesz, hostelekben (mert ugye minek belvárosi/tengerparti szállás, hiszen oda csak aludni járok, az tök mindegy milyen panorámára kelek reggel,vagy mondjuk gyalog 1 perc minden látnivaló..), kizárólag legolcsóbb utcai kaján(vagy ingyenkonyhán amit javasolt már 1-2 tapasztalt “utazó”), és ami fontosabb, a belépős nevezetességek és fizetős programok kihagyásával. Mert ugye ezen valóban lehet spórolni, elvben. De, ha már Kambodzsa annyira olcsó a cikkíró szerint: Angkorba a 7 napos belépő 72usd/fő. Ezt hogyan gazdálkodja ki egy ilyen költségvetésből bárki? Mondjuk tény, elég oda 1 nap is, minek annyit pazarolni… A lényeg hogy elmondhatjuk hogy hú de jó, mennyi helyen jártunk. Az meg már senkit nem zavar, hogy alig láttunk valami mert minden fene drága. Minden ország marha olcsó, ha kellőképpen igénytelen vagyunk. Senkinek nem tűnt fel, hogy a “tapasztalatlan” nyugati backpackerek 80-100usd/2ő környéki összeggel kalkulálnak, és ez még mindig a szűkös költségvetés?! Mondjuk tény,ők azért utaznak hogy sok mindent megtapasztaljanak és amihez kedvük van azt ki is próbálják. De hát ők ilyen hülyék.. A biztosítás témába pedig inkább bele sem menjünk, azután hogy van olyan ember aki nyilvánosan azt mondja hogy minek kötni, meg csak a biztosítót gazdagítod. Ez komoly? Biztosítás nélkül útnak indulni? Elég sokat utaztam Európában, bejártam ázsia jó részét, tehát vannak fogalmaim az ottani árakról, tehát nem hasra csapva beszélek. Ez a keret arra elég, hogy mindenhol járjunk, de még egy plusz gyümölcslevet se engedhessünk meg magunknak. De tény, én CSAK turista vagyok nem UTAZÓ… Ennek minden kényelmével, és főképp előnyével. A lényeg, kicsit unalmas már hogy mindenki arról papol, milyen olcsó utazni. Nem, utazni nem olcsó! Jóval olcsóbb mint régebben, de még véletlenül sem olcsó. Igénytelen modern hippiként utazni olcsó, viszont ilyen életmód mellett Magyarország szinte filléres hely. Szóval kérem ne hülyítsük az tapasztalatlan átlagembert.

    Válasz
  16. Meister 2018.07.24. at 09:37

    @desw: ha google-be beírom, hogy utasbiztosítás, mindig az 50%-os Axa az első reklám nekem.

    Válasz
  17. desw 2018.07.24. at 09:51

    @gery007:

    Angkorra mondjuk tényleg bőven elég 1 nagyon max 3 nap az átlagembernek. És Siem Reap-ben egész konkrétan 25USD-ért olyan szállásunk volt japán reggelivel, hogy ihaj, ja két főre.

    Az emberek többsége robotol 50 hetet egy évben és 1 hétre elmegy a horvát tengerhez 500k-ból, más meg olcsóbban utazik 30-40 hetet évente. Más az életstílus!

    Válasz
  18. vorosborisz 2018.07.24. at 09:58

    @gery007: Nézz bele a blog többi írásába is és akkor láthatod, hogy “mennyi helyet nem láttam eddig, mert annyira drága”… Te összekevered az olcsót az igénytelennel, pedig ha tényleg jártál már Ázsiában, akkor tudhatnád, hogy nem minden gagyi, ami olcsó. Egyébként pedig Angkorban jártam már, kétszer, nem lesz nagy érvágás, ha most kimarad.

    Válasz
  19. desw 2018.07.24. at 09:59

    @depe wolrd:

    “Egyeseknek a legnagyobb problémája, mennyiből utazik félévre… félévre simán hátra hagyja a mindennapi életét, a barátokat, a családot, a munkahelyet…”

    **** Az összes barátom 0-24-ben gürizik, hogy a hülye lakás és kocsi hiteleiket és butuska életstílusukat finanszírozni tudják, 2-3 napra sem tudnak kizökkeni és pihenni menni. Munkahelyem nincs, online dolgozom út közben is. ****

    “az ilyennek nincsennek problémái.” **** Nincs hát! ****

    Válasz
  20. Meister 2018.07.24. at 09:59

    @desw: akkor már nem él a link. Generálj újat, keress a google-lel, és a reklámok közt ott lesz. Én Világ biztosítást néztem mától karácsonyig, abból a középső volt 95.000

    Válasz
  21. vorosborisz 2018.07.24. at 10:01

    @depe wolrd: Tehát aki képes eldohányozni vagy elinni például több száz ezer forintot mondjuk egy évben, akkor annak sincsen semmi problémája, mert megteheti, igaz? Ebből a pénzből vehettem volna egy autót is, de nem tettem.

    Válasz
  22. vorosborisz 2018.07.24. at 10:03

    @desw: Ennek utánanézek, hátha találok valami infót! Én eddig mindig 30 napos, előre felvett vízummal voltam Vietnámban. Idén eVisát megpróbálom, kb. 20-22 napot leszünk az országban.

    Válasz
  23. desw 2018.07.24. at 10:04

    @Meister: A linked alapján 50%-os kedvezményt adott, ~400k helyett ~200k lett volna a legjobb csomaggal okt-apr időszak

    Válasz
  24. gery007 2018.07.24. at 10:06

    @desw: Szerintem nagyon nem elég ha valóban alaposan meg akarod ismerni, de mondjuk ez szubjektív. Pláne mert itt ugye nem átlagemberről beszélünk hanem nagy tudású utazókról akik minden apró részét fel akarják fedezni a világnak.. De a lényeg a kérdésen volt: ilyen költségkerettel egy ilyen összeget hogyan gazdálkodik ki? Az igénytelenség pedig nem életstílus, hanem egy sajnálatos állapot, amit nem kellene reklámozni és nem kellene példaként beállítani. Márpedig ennyi pénzből nem lehet még a szuper olcsó Ázsiban sem utazni, még kompromisszumokkal sem. Legalábbis, ha ott valóban jól akarod érezni magad és legalább olyan szinten akarsz élni mint otthon. Mert mondjuk ez lenne a minimum mérce.

    Válasz
  25. desw 2018.07.24. at 10:06

    @vorosborisz: Értem, köszönöm szépen! Necces, mert ugye a vietnám reptéren derülne csak ki, hogy kamu vízumot vettem-e vagy sem.

    Válasz
  26. depe wolrd (törölt) 2018.07.24. at 10:08

    @desw: Cigány élet ez öcsém. Semmi állandóság, semmi kiszámíthatóság. Majd rájössz. Gondolom még fiatal vagy. 5-10 év és kapkodsz azért az életstílusért, amit most levutuskázol. Csak te akkor kezdessz lakás, autó meg hitel után kapkodni, 5-10-15 évvel le leszel maradva a többiektől. Akik addigra gondtalanul élnek a kifizetett otthonaikban…

    Válasz
  27. vorosborisz 2018.07.24. at 10:15

    @desw: Ezt az oldalt találtam (egyébként több oldalon is írnak 3 hónapos vízumról, de itt az eVisánál csak ugye 30 nap szerepel, szerintem az a mérvadó): http://www.vietnamimmigration.org/fee-for-vietnam-visa
    E szerint 3 hónapos a leghosszabb (amerikai útlevéllel lehet hosszabb..), eVisánál meg csak 30 nap az egyetlen opció. Szóval a 3 hónapossal evileg nem lehet gond!

    Válasz
  28. vorosborisz 2018.07.24. at 10:18

    @depe wolrd: Lehet, hogy igazad van, de én perpillanat így érzem jól magam és ezt nem cserélném el semmire. Most leszek 30 éves egyébként és iskola után dolgoztam már (több évet), szóval nem nulláról fogom majd kezdeni az út után sem. De egyébként is, szerintem fél év az nem a világ.

    Válasz
  29. gery007 2018.07.24. at 10:20

    @vorosborisz: Te már jártál, de ,mivel embereket tájékoztatsz, és tanácsot adsz, ezt is bele kell számolni, mert ők még nem jártak. Lehet te kivétel vagy, de nézz körül kicsit út közben, mit csinál a mai “utazók” többsége, aki a nagyon olcsó utazásokat promózza. Reptéren 4 széket elfoglalva alvó emberek (nem érdekli hogy másnak nem jut hely) mert vállal 30 órás utat 2 átszállással, mert így nyert komoy 15.000.- forintot. A 20 kilós csomagját a repülőn az ülés feletti tartóba betuszkoló idióta(ezek miatt az én 1db fotóstáskám nem fér oda), mert ő nem lesz “lúzer” hogy fizessen egy szemét légitársaságnak a csomagért. Büdösen, koszosan utazik mellettem a repülőn, mert minek fürdeni meg mosni (akár egy patakban, ami ingyen van). Soroljam még? Sajnos a sor túl hosszú hogy kiférjen. És egyre több az ilyen .És pont ez a probléma, hogy ma az olcsó utazás lassan összeforr az igénytelennel. Félre nem érts, nem azt mondom hogy csak a 4 csillagos a szálloda, vagy a michelin csillagos a jó étterem. De egy biztos, valamiken minél több pénze van utazni, annál több lehetősége van megismerni az országot, hiszen sokkal több mindent ki tud próbálni, meg tud tapasztalni. Egy biztos, a blog címe már sajnos elég abszurd, és jól példázza a hozzáállást. Szóval maradok turista arra az évi 1-2 hónapra.

    Válasz
  30. depe wolrd (törölt) 2018.07.24. at 10:20

    @vorosborisz: 30 évesen félév, tényleg nem idő. 5-10 év múlva meghallgatnálak ugyanerről, félévnyi időintervallummal milyen barátságban vagy 🙂

    Válasz
  31. desw 2018.07.24. at 10:22

    @gery007: Mondjuk pont nem a nyugati stílusú és jóval drágább szállódában és étterem fogod megismerni az adott országot. ****

    “Legalábbis, ha ott valóban jól akarod érezni magad és legalább olyan szinten akarsz élni mint otthon.”
    **** Ez a “jól érezni magad” elég szubjektív, nem gondolod? Én a téli hideg és sötét elől menekülök, így a napi 8-10 órás napsütésben és 25+ fokban már eleve jól érzem magam. Aztán pl Malájziában 45-60k forint / HÓ!!!! (200-250usd / HÓ) között bérelhetsz apartmant, van klíma és medence is, motor bérlés legutóbb 12k HUF volt / HÓ. Az olcsó hostelekben gyakran baromi jó társaság van, lehet együtt főzni, csajozni és piálni is (így bolti áron veszed a kaját és piát, nem éttermi áron). Én most a 6 hónapos utamat kb 2 millából tervezem kihozni, de én általában 2-6 hónapot töltök egy helyen, így meg jóval olcsóbb. Szóval milliónyi lehetőség van olcsón és nem igénytelenül utazni, nem kellene tolni ezt a negatív dumát.

    Válasz
  32. Meister 2018.07.24. at 10:27

    @Meister: Ja, de ez trükkös, az egész év alatt egy út hossza max 90 nap lehet. Zseniális.

    Válasz
  33. vorosborisz 2018.07.24. at 10:32

    @gery007: Hát, az ilyen hozzáállást én is elítélem és sosem bátorítottam erre senkit – korábban írtam már olyan bejegyzéseket, hogy hogyan lehet kihozni egy napot 5000 forintból valahol, ott is leírtam, hogy én mindig fizetek a szállásért, nem “élősködök” senkin (pl. couchsurfingről hallottam már hogy valakik kihasználják a szállásadót, azért, hogy spóroljanak), de ahogy fentebb desw is írta, lehet igényesen is utazni. Némi lemondással jár, de azért én az igényességről nem mondok le. Én is inkább több időt eltöltök egy helyen (ezzel spórolva busz-és egyéb jegyeken), de például teljesen normális dolgokat szoktam enni és tiszta helyeken alszom, ebből nem engedek.

    Válasz
  34. Csőri villám 2018.07.24. at 10:35

    A CHARTIS 2×180 napos utasbiztosítása egy évre 52 ezer Ft! Ha a többi költséget is hasonló figyelmetlenséggel számolták, sokkal olcsóbb is lehetett volna. Ázsiába biztosítás nélkül utazni “öngyilkosságal” ér fel.

    Válasz
  35. desw 2018.07.24. at 10:37

    @vorosborisz:

    Köszi, ezt az oldalt én is láttam, csak ez is “non official”, ezért félek. Azt nem értem, hogy ha ez a 3 hónapos VOA vízum valóban nem kamu lehetőség, akkor a konzul miért csak a 30 napos e-visát mondta.

    Válasz
  36. desw 2018.07.24. at 10:49

    @depe wolrd:

    “Cigány élet ez öcsém. Semmi állandóság, semmi kiszámíthatóság.”
    **** Engem az egyhangúság öl meg. Évtizedekig ugyanott lakni, ugyanott dolgozni . . . ****

    “5-10 év és kapkodsz azért az életstílusért, amit most levutuskázol. Csak te akkor kezdessz lakás, autó meg hitel után kapkodni, 5-10-15 évvel le leszel maradva a többiektől. Akik addigra gondtalanul élnek a kifizetett otthonaikban… “
    **** :DDDDDDDDDD Már megvan mindenem, amire szükségem van. Csak tudod én beértem egy 20 éves autóval, amit kp-ért vettem vmi 500k-ért, nem kellett null-kilóméteres hitelre 6 milláért. Beértem egy vidéki 80nm-es 4-5 milliós házzal, nem kellett a csicsás lakótelepi . . . őőőő lakóparki 40nm-es garzon 40 milláért 20 éves hitelre, elég a 30k-s telefon, nem kell 300k-s. Aztán nem dohányzom és nem piálok, ez már eleve 7-800k plusz évente, stb, stb . . . => így nem kell évente 50 hetet güriznem ahhoz, hogy ezt a butuska konzumidióta életstílust finanszírozni tudjam => sokkal több szabadidő és utazás. Szóval mások vagyunk, ne akajuk már meggyőzni egymást!

    Válasz
  37. desw 2018.07.24. at 10:59

    @Meister: Igen, a 90 nap rövid. Az OTP-nek van 10k éves díjért biztosítása, de ott meg csak max 30 nap lehet az út.

    Válasz
  38. Adam213 2018.07.24. at 12:07

    Szerintem sem kell tulparazni a biztositast. Egyetertek Borisszal, en is utazgattam DK-Azsiaban es D-Amerikaban honapokat biztositas nelkul. Ha valami apro serules vagy betegseg van, a kezelesnek nem veszesek az arai olcso orszagokban.
    Nyilvan nincs 100%-os biztonsag, de az eletben sosincs. Egy jo kis magyar allami korhazi ellatas sem az.
    Egeszen sulyos esetekben lehet nagy gebasz, az nagyon ritka. De tudod mit, az USA-ban utazgatva megiscsak kotnek biztositast. Ha ott gebasz van, arra ramehet a csaladi vagyon.
    Azsiaban tobb utazoval is talalkoztam, aki motorozas kozben esett, nagy bajuk nem lett, de kotozgesre rendszeresen jartak korhazba, de nem fizettek sokat.
    Amugy vannak olyan bankkartyak, amihez jar/vagy kerheto utasbiztositas. Gondolom vmi alapszintu. A groupamanak van vmi eves 20-30 ezerert utasbiztositasa, egy orszagban 30 napos tartozkodasig.

    Válasz
  39. vorosborisz 2018.07.24. at 13:11

    @desw: Nem tudom, ez nekem is kicsit fura, úgy tűnik, hogy külön veszik az online intézett VoA-t (ami lehet 1 vagy 3 hónap) és az eVisa-t (ami csak 1 hónap lehet), de a kettő között elvileg nem kéne, hogy legyen különbség. Ha otthonról intézed, esetleg csináltasd meg a követségen, ha meg tudod oldani.

    Válasz
  40. vorosborisz 2018.07.24. at 13:14

    @desw: Minden szavaddal egyetértek – ami az élethez és életszínvonalhoz való hozzáállásodat illeti.

    Válasz
  41. desw 2018.07.25. at 09:25

    @vorosborisz:
    A hanoi-i konzulátuson határozottan kiemelték, hogy a VOA visa és az e-Visa nem ugyanaz. Állításuk szerint csak az e-Visa igényelhető 100% online módon, a VOA-hoz kell személyes jelenlét is. Csak az nem esik le, hogy akkor a VOA-nak így mi értelme van.
    Ráadásul a Konzuli Szolgálat oldaláról linkelt weboldalon (http://www.onlinevisavietnam.org/) ezt írják: “Hassle-free: 100% online procedures, no documents needed. All Countries Support, VOA”
    Majd vmikor felmegyek Pestre és beszélek személyesen a nagykövettel. Talán lesz vmi okosság, egy üzleti vízum vagy ilyesmi. Az első 3 hónapot biztos ami biztos kiváltom személyesen ott.

    Válasz
  42. vorosborisz 2018.07.25. at 10:00

    @desw: Váltsd ki, ha nem egy nagy gond, azzal jársz a legjobban. Rákérdeztem egyébként egyik haveromnál (libanoni, tehát ő minden országban szív a vízumokkal és ő VoA-val volt Vietnámban, azt mondta, hogy online igényelte meg, kapott visszaigazolást, a Hanoi reptérre érkezve sorba kellett állnia a papírjával, amit megnéztek majd pecsételtek neki. A fizetésre külön nem kérdeztem rá, hogy online kell-e vagy helyben a reptéren, de a lényeg, hogy követségre nem kellett mennie, tehát ez így elvileg ugyanúgy működik, mint az eVisa – ott is küldenek egy visszaigazolást, ami alapján a reptéren pecsételnek, szóval fogalmam sincs, hogy mit értenek különbség alatt.

    Válasz
  43. desw 2018.07.25. at 10:29

    Köszi az infót! Három hónapot mindenképpen személyesen fogom kiváltani Budapesten, csak összesen 6 hónapot töltenék Vietnámban, így kellene még 3 hónap, azért rágódok ezen ennyit.

    Válasz
  44. W.L. 2018.07.26. at 04:12

    @desw Legrosszabb esetben atugrassz az egyik szomszedos orszagbs uj vizumert. 3 honap utan meg jol is johet egy kis valtozatossag.

    Válasz
  45. desw 2018.07.26. at 08:35

    @W.L.:
    Igen, ez igaz. A vízumtól függően most vagy 2-szer 3 hónapot leszek Vietnámban, vagy 3 hónap Vietnám és 3 hónap csavargás vhol máshol. Egyébként elvagyok én hónapokig egy helyen, engem már fáraszt a 2-3 naponta új hely/város/szállás dolog. Ezen az online vízum dolgon pedig csak azért pörgök ennyire, mert sokkal egyszerűbb lenne. Bp-től 200km-re lakom, ezzel is elmenne 1-2 napom, és mondjuk Phnom Penh-be se szívesen kínlódnék a nagykövetségen.

    Válasz
  46. zdyzs 2018.11.05. at 11:09

    Borisz! Nagyon nézd meg Indiában hol foglalsz szállást. Pl. nézd meg, hány másik bejegyzése van azoknak, akik maximális értékelést adtak egy-egy szállásról. Itt ugyanis rendkívül olcsó a munkaerő, a hotelek simán megcsinálják, hogy egyik alkalmazottjuk százszámra gyártja a kamu gmail accountokat és aztán azokkal maximális pontszámokat ad a saját hotelüknek. És voilá, hirtelen a legjobb leszel. A napi 200 rúpiás szállás nekem nagyon gyanús lenne. Ennyiért inkább ágyat lehet kapni, mint szobát. Még akkor is, ha most télen nem kell légkondi.
    Egyébként sajnos Indiában az árnak szinte semmi köze sincs a minőséghez, épp most voltak itt a barátaim, akik USD15/éjszaka (2 főre) laktak egészen szuper helyen is, meg olyan szobában is ahol szinte nem lehetett megmaradni a penésztől. És az értékelése mindkettőnek 8,5 fölött volt a Booking.com-on.
    @desw: Szerintem aki csak 1 napot marad Angkorban, az nem tudja igazán értékelni. Persze, egy nap alatt is ki lehet pipálni (been there, done that) de bőven megéri három napot ott tölteni. A szállások viszont rendkívül olcsók, illetve USD15 és USD500 között bármi van és a 15 dolláros is vállalható.

    Válasz
  47. vorosborisz 2018.11.05. at 18:08

    @zdyzs: Időközben eljöttünk Indiából Nepálba (repül az idő…), azt kell, hogy mondjam, szállásügyben nagyon pozitívan csalódtam. 200 rúpiás szobában nem jártunk, átlag olyan 600 rúpiát fizettünk egy saját szobáért, viszont viszonylag sok hostelben is megszálltunk (főleg az út vége felé), ezekben kb. 150-200 egy ágy, viszont nagyon tiszták és tök jó a hangulat. Ezekben szoba is van, jellemezően ezek is 1000 rúpipa alatt. A hostelekben egyébként filléres városnéző sétákat is szerveznek, egy csomó olyan helyre eljutottunk így, ahová magunktól biztosan nem.

    Válasz

Nyomj egy kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük