Nem titok, hogy a légitársaságok a koronavírus járvány egyik nagy vesztesei. Erről több portál, blog is beszámolt már, így én nem is erről szeretnék értekezni; inkább a légitársaságokkal, illetve azok ügyfél szolgálatával kapcsolatos tapasztalataimat szeretném megosztani – úgy vettem ugyanis észre, hogy az egyes légitársaságok máshogy állnak mind a vásárlók tájékoztatásához, mind a „bent ragadt” pénzek kifizetésének procedúrájához.

Nekem is több tervemet húzta keresztbe a járvány, viszont szerencsére nem ért jelentős pénzügyi kár. Az idei évben eddig összesen tizenháromszor repültem, de ezek többségét „rendes” körülmények között, még a vírus miatti korlátozások előtt. Márciusban volt néhány beragadt jegyem, illetve az áprilisi hazautam is meghiúsult – hogy ez milyen formában és mikor fog megvalósulni, az továbbra is kérdéses, de ezt leszámítva nem nagy összegekről van szó.

Néhány szép helyre azért idén is sikerült eljutnom.

Manapság Vietnámban majdnem minden a megszokott mederben zajlik, sőt, a belföldi turizmust különböző akciókkal még segítik is. A repülőjegyek ugyanis olcsóbbak, mint valaha, viszont gyakoriak a késések és járattörlések. Az idei évben több e-mail- és telefonváltásra kellett sort kerítenem légitársaságokkal, mint korábban bármikor – bár ezzel aligha vagyok egyedül.

Minden légitársaságnak probléma a vásárlók pénzének visszafizetése, ezt megértem, ennek ellenére néhány légitársaság ügyfél szolgálata sokkal korrektebben állt a problémához, mint mások. Tapasztaltam a tájékoztatás kvázi totális hiányát, illetve rendkívül sima ügyintézést is: honlapon néhány kattintással igényelve a pénz visszatérítést úgy, hogy végül visszakaptam a jegyek árát telefonálgatás és e-mailek nélkül is (közel ötvenezer forintot).

Megjegyezném ugyanakkor, hogy nem állok túl „agresszívan” a meg nem valósult utazás miatt beragadt pénz kérdéséhez. Annak ellenére nem, hogy nem szívlelem kimondottan a légitársaságokat, sőt a repülést sem úgy általában. Részben azért, mert mind a repülőgépek, mind a repülőterek általában kényelmetlenek; részben pedig azért, mert a légitársaságok az egész turisztikai iparág legkevésbé vásárlóbarát szereplői. Ugyanakkor azt sem szeretném, hogy légitársaságok menjenek csődbe a járvány miatt – már csak munkavállalóik megélhetése miatt sem; de abban is bízom, hogy a jövőben is olcsó lesz az utazás; amely csak verseny esetén lehetséges.

Az alábbiakban időrendi sorrendben haladva, néhány konkrét példán keresztül mutatnám be idei évi tapasztalataimat. Többnyire ázsiai légitársaságok lévén nem biztos, hogy az alábbiak számodra rövid távon hasznosak lesznek, viszont ha a jövőben meglátogatnád Vietnámot, a Fülöp-szigeteket, netán Délkelet-Ázsia más országát, akkor az alábbi információ még jól jöhet – én a jövőben figyelembe fogom venni, hogy mely légitársaságok jártak el korrekten és melyek voltak azok, amelyek le akartak húzni. Na meg érdekes lehet az otthoni helyzettel való összehasonlítás is.

Vietnám is megér egy – vagy több utat.

 

Turkish Airlines

 

Az első, repülőjegy-változással kapcsolatos fontos esemény a hazautam változása, még az év elejéről. Április 27-én repültem volna haza Bangkok – Isztambul – Budapest útvonalon, a Turkish Airlines légitársasággal. Április elsején jött az első e-mail a járat törléséről, de tulajdonképpen már március folyamán biztos volt, hogy nem fogok tudni április 27-én hazautazni – az összes járatot törölték áprilisban és az országok is kezdtek bezárkózni. A légitársaság hanoi irodájával vettem fel a kapcsolatot, e-mailben, akik készségesen és gyorsan tájékoztattak is a helyzetről.

2021 február 27-ig, egy alkalommal ingyenesen változtathatok a hazaút dátumán (illetve a hazaút is február 27 előttre kell, hogy essen), ami szerintem korrekt – bár nem tudom, hogy miért pont február 27 a dátum; de végülis kaptam majd’ egy teljes évet. Ahogy a helyzet a mai napig kinéz, ezt a jegyet jó eséllyel bukom, de ez nem a légitársaság hibája: én nem szeretném elhagyni Vietnámot, mert akkor egy ideig aligha jöhetnék vissza, ahogy arról a korábbi bejegyzésben már írtam. A pénz visszafizetést nem említették, mint opciót, de arra nem is számítottam, főleg, hogy az ide út már megvalósult.

Nincs bajom a Turkish Airlines-szal, az egyik kedvencem Európa és Ázsia között, rengetegszer repültem már velük. Az ügyfélszolgálat segítőkész, utazás közben a kiszolgálás remek, jellemzően az áraik is jók, úgyhogy én csak ajánlani tudom őket. Rövidebb úton, kisebb gépeikről nincs tapasztalatom.

 

Cebu Pacific Air

 

A fülöp-szigeteki székhelyű légitársasággal rengetegszer repültem már – fapados cégről van szó, annak minden kényelmetlenségével; viszont országon belül az áraik verhetetlenek. Az sem mellékes, hogy korábban nem tapasztaltam se járattörlést, se komoly késést – többnyire pontosak, ami nem minden fapadosról mondható el.

Március elején utaztam a Fülöp-szigetekre, amikor a vírus miatti megbetegedések száma mind Vietnámban, mind a Fülöp-szigeteken alacsonynak számított, különösebb korlátozások sem voltak még érvényben. Ez azonban hamar megváltozott, ottlétem alatt hirdettek kijárási tilalmat és határ zárat (Vietnámban és a Fülöp-szigeteken egyaránt), aminek következtében kettő repülés nem valósult meg (úgy 50.000 forint értékben – két főre) – idő előtt távoznunk kellett. A határzár miatt országszerte töröltek minden repülőjáratot, így az nem volt kérdés, hogy a pénz visszajár.

A járattörlésekről tájékoztató e-mailben felajánlották a pénzvisszatérítést, mint opciót, amire azt a választ kaptam, hogy kérésemet megkapták, türelmemet kérik, igyekszenek azt feldolgozni. Furcsa volt viszont, hogy foglalásaim ezután a rendszerből eltűntek, a foglalási számra később rákeresve nem találtam semmit. Már kezdtem beletörődni, hogy ez bukta – akkor speciel jobban izgatott, hogy nem ragadtam bent az országban – még lehet, hogy most ott lennék, szóval nem erőltettem a dolgot, foglalási szám híján nem is nagyon lett volna mire hivatkozni. Nagy meglepetésemre viszont augusztusban (!) jött egy e-mail (illetve kettő, mert két jegyről van szó), majd pedig számlámra a pénz.

Ráadásul mindezek után egy további e-mailben kvázi elnézést is kértek, amiért ilyen sokáig tartott ezt feldogozni. Íme egy részlet az e-mailből:

Így is lehet… Remek légitársaság, példás hozzáállással.

 

Vietnam Airlines

 

Vietnám nemzeti légitársasága okozta talán a legnagyobb csalódást, az összes légitársaság közül ők jártak el a legkevésbé korrektül – amely azért is furcsa, mert nem egy fapados cégről van szó. Szerencsére kis összegről van szó – a belföldi piacon alacsony árakkal versenyeznek a helyi fapados cégekkel (úgy mint Bamboo Airlines vagy Vietjet).

Június végén foglaltam jegyet Saigonba, augusztus 30-ára, reggel 08:05-ös indulással. A történethez hozzátartozik, hogy ezt az utat – a vírus második hulláma miatt, amely július végén jelentkezett – egyébként is lemondtam volna. Ezért örültem is a járatmódosításnak (bár a járattörlés ebből a szempontból jobb lett volna), mondván hátha visszakapom a pénzem.

Augusztus elején, tehát jóval az utazás előtt jött az e-mail a módosításról, viszont abban csak a csúszás ténye szerepelt, meg hogy itt az új jegyem és viszlát. Ez azért nem korrekt, mert az új indulás – a reggel 8 óra helyett – este 6 utánra módosult: eltolták több, mint tíz órával. Az e-mailben meg sem említették, hogy mi a teendő olyan esetben, ha netán az új indulás számomra nem lenne megoldható és hogy egyáltalán mik lennének az opcióim ilyen esetben. Felhívtam az ügyfél szolgálatot telefonon, akik telefonban végülis elismerték, hogy jogosult lennék a pénz visszatérítésre; viszont elmondásuk szerint ez csak e-mailben intézhető, telefonon keresztül nem. Szóval kaptam egy e-mail címet, amire elküldtem a problémát és hogy mit szeretnék (illetve beleírtam, hogy már beszéltem velük telefonon és ott már kaptam ez ügyben pozitív visszajelzést) – és erre az automatikus „levelét megkaptuk, feldolgozzuk, majd értesítjük” választól eltekintve további értesítést azóta sem kaptam és szerintem már nem is fogok; augusztusi jegyről van szó, amit csak módosítottak, nem töröltek. Telefonálgatni sem szeretnék már ez ügyben, mert a végén nagyobb lesz a telefonszámla, mint a kifizetett jegy ára. Lényeg a lényeg, a Vietnam Airlines hozzáállása nem túl baráti.

 

Bamboo Airlines

 

Szintén vietnámi légitársaság, viszont fapados. Hasonló a szituáció, mint a fentiekben, azzal a különbséggel, hogy módosítás helyett törölték a járatom – október 15-re lett volna jegyem Dalat – Haiphong viszonylatában. Az erről értesítő e-mailben csupán annyi állt, hogy változás történt (de semmi konkrétum), hívjam fel őket telefonon. Mivel az út odébb van, első körben e-maillel próbálkoztam és nagy meglepetésemre huszonnégy órán belül válaszoltak is! Értesítettek a járattörlésről és felajánlottak két opciót – választhatom a pénz visszafizetést (viszont elmondásuk szerint minimum 90 munkanap után teljesítik), illetve az adott összeget (ami egyébként úgy 14 ezer forint – két jegyről van szó) kérhetem levásárolható „kredit” formájában is – ezt a következő 360 napon belül bármilyen járatra felhasználhatom. Utóbbi lehetőséget választottam, s egyből le is vásároltam ugyanarra az időpontra Dalat – Hanoi viszonylatra. Remélem ezt nem fogják törölni.

Összességében egy kicsit dühít, hogy ismét nekem kellett a pénzem után rohanni (a rendszer által automatikusan küldött e-mailben még a járattörlést sem voltak képesek megírni), viszont  a Bamboo Airlines-nál legalább az e-mailekre gyorsan és készségesen válaszolnak; a problémát is sikerült gyorsan megoldani. Az idei évben a járattörlések még Vietnámban is mindennaposak, úgyhogy a Bamboo Airlines-szal tulajdonképpen nincs nagy bajom.

 

+1: VNH South

 

Nem légitársaság ugyan, de érdekességképp megjegyezném, hogy páromat szerettem volna születésnapjára egy helikopter kirándulással meglepni: a VNH South nevű cég helikopteres utakat szervez a dél-vietnámi Vung Tau városából, többek között a Con Dao szigetcsoportra, ahová eredetileg augusztus végén/szeptember elején utaztunk volna (végül a koronavírus második hulláma miatt nem mentünk). A helikopter jegy ára 27 ezer forint (az út 40-45 perc), ami a repülőjegy árával összehasonlítva nem is kimondottan drága – a repülőjegy átlag ára úgy 15 ezer forint körül szokott alakulni Saigonból. Az út azonban meghiúsult, a kifizetett pénz 90%-át viszont kérdezés nélkül visszautalták, gyakorlatilag azonnal. Ez is jól példázza az egyes cégek eltérő gyakorlatát.

Con Dao – egyelőre – nem jött össze, de azért strandból idén sem volt hiány.

 

Konklúzió

Vegyesek az érzelmeim a légitársaságokkal kapcsolatban. Megértem, hogy nehéz a helyzetük, viszont az idei évben a vásárlók élete sem egyszerű –  és ezt nem mindegyik légitársaság veszi figyelembe. Az elkövetkező néhány hónapban (következő évben? de remélem nem években!) érdemes azzal számolni, hogy a kifizetett pénzünk probléma esetén nem biztos, hogy visszafizetésre kerül. Jó hír, hogy az árak gyakorlatilag olcsóbbak mint valaha – legalábbis itt Vietnámban, szóval gond esetén sem lesz nagy a veszteség.

Ami a jövőt illeti, csak a légitársaság honlapján vásárolok jegyet, egy ideig legalábbis biztosan, még akkor is, ha az adott jegy több pénzbe kerül így, mint közvetítőoldalon keresztül vásárolva (ez gyakran előfordul). Amint lehetőségem lesz ismét a Fülöp-szigetekre utazni, akkor biztosan a Cebu Pacific Air légitársaságot fogom vásárlásaimmal támogatni – alapból is ők a legolcsóbbak, de a vásárlókhoz való hozzáállásuk is példás. Vietnámban élve a nemzetközi utazásról azonban egy darabig még biztosan le kell mondanom, viszont belföldön igyekszem majd a lehetőségeket kihasználni, de kerülni fogom a Vietnam Airlines-t. Szerencsére ez igen egyszerű: már kvázi az összes légitársaság repül szinte minden repülőtérre és mind hasonló áron – legalábbis belföldi viszonylatban.

Ezek lennének légitársaságok ügyfél szolgálataival kapcsolatos idei tapasztalataim – kicsi hosszúra nyúlt, de hát ez az év minden tekintetben kész őrület.

Téged hogyan érintett ez a vírus a repülőjegyek tekintetében? Mik a tapasztalataid? Írd meg kommentben!

Nyomj egy kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük